Violența la catedră: Soluții pentru a taxa comportamentele abuzive ale profesorilor
În multe școli din România, educația se face încă prin violență, iar copiii devin victime ale unor profesori care îi lovesc, îi bruschează sau îi umilesc în fața clasei. Cazul unui copil dintr-o școală din Prahova, tras de păr de învățătoarea sa, a scos la lumină o realitate dureroasă și a stârnit un val de reacții. Psihologii atrag atenția asupra impactului devastator pe care astfel de experiențe îl au asupra elevilor și propun soluții pentru a preveni astfel de incidente în viitor.
Potrivit psihologului Radu Leca, trauma provocată de un profesor poate schimba radical viața unui copil, iar efectele acestor abuzuri pot persista toată viața.
Impactul psihologic al violenței asupra copiilor
Un copil care este lovit sau umilit de profesor în fața colegilor săi este un copil care va purta cu el o traumă profundă. Psihologul Radu Leca explică faptul că aceste abuzuri nu doar că afectează stima de sine a elevului, dar pot dezvolta în el un sentiment de răzbunare și o dorință de a face rău, ceea ce poate avea consecințe grave pe termen lung. „Dacă vrei să nenorocești un copil și să-l transformi în cea mai proastă versiune a sa, atunci îl vei lovi și îl vei umili. În momentul în care copilul este umilit de față cu toți colegii, traumatizat fizic și psihologic, dorința de răzbunare apare și poate să-l măcine întreaga viață”, a spus Leca.
Cazul unui băiețel de patru ani din Călărași, care era bătut frecvent de tatăl său, ilustrează gravitatea acestor traume. Copilul, înainte de a fi din nou agresat, i-a spus tatălui său: „Eu, când o să mor, o să mă duc la Dumnezeu și o să-i spun că m-ai bătut”. Aceste cuvinte demonstrează disperarea și neputința pe care o simt victimele violenței, fie că aceasta provine din partea părinților sau a profesorilor.
Măsuri urgente pentru protecția elevilor
Pentru a preveni astfel de incidente, psihologul Radu Leca recomandă o serie de măsuri. În primul rând, părinții trebuie să reacționeze imediat atunci când află că un profesor le-a agresat copilul. „Părinții ar trebui să se adreseze autorităților și să depună plângeri la poliție, la Inspectoratul Școlar, la Ministerul Educației și la Direcția pentru Protecția Copilului”, a declarat Leca. De asemenea, elevul trebuie scos imediat din mediul în care se află cadrul didactic abuziv.
O altă soluție propusă este expertiza psihologică și psihiatrică periodică a cadrelor didactice. Psihologul consideră că astfel de evaluări ar trebui să fie obligatorii și realizate în instituții de stat, nu în cabinete private. Astfel, s-ar asigura că profesorii sunt apți să interacționeze cu copiii și să își desfășoare activitatea fără a pune în pericol sănătatea psihică a elevilor.
Mai mult, Radu Leca este de părere că profesorii ar trebui să participe săptămânal la ședințe de psihoterapie pentru a-și gestiona propriile frustrări și emoții. „Fără implicarea psihoterapeuților, copiii noștri se află în pericol”, avertizează psihologul. În același timp, elevii trebuie învățați cum să reacționeze atunci când sunt abuzați. Fie că ies din clasă, fie că sună la 112, important este să nu accepte agresiunea și să caute ajutor.
Este clar că violența la catedră nu poate fi tolerată, iar soluțiile pentru a taxa comportamentele abuzive trebuie aplicate cât mai curând. Copiii au dreptul la o educație în siguranță, într-un mediu în care să se simtă respectați și protejați, iar profesorii trebuie să fie un exemplu de echilibru și empatie, nu de violenta.